TotalKris_50x70_Maria_v02_Small.png

Eftersom Dockteater är den högsta konstformen vi har så har Malmö Dockteater bjudit in några av Sveriges vassaste pennor för att skriva texter åt oss. Genom tre högintensiva turbo-processer presenterar vi texterna i tre mini-uppsättningar regisserade av några av Sveriges främsta regissörer. Runtomkring uppsättningarna arrangerar vi krissamtal med pjäsförfattarna, panelsamtal om konstens kris, live-konserter och utställningar. Det blir en vild och spretig vår där vi bjuder in publiken i öppna processer när vi utforskar dockteaterns möjligheter.

 

Temat för våren är ”kris”. Vi blev tvungna att ställa in den tänkta produktionen som var planerad under våren. Den skulle handla om en livskris, men en riktig livskris kom emellan. En fri teater befinner sig alltid i kris. För lite pengar, för lite tid, för mycket osäkerhet. En människa befinner sig väl också alltid i kris? För kort liv, för lite pengar, för mycket skit. Men ur kriser kommer det något gott, sägs det. Malmö Dockteater vill bejaka krisen och göra den njutbar - samla inspiration, leta efter lusten och det höga nöjet, samarbeta med fantastiska konstnärer under härliga omständigheter. Vi finns för att skapa. Skapandet kräver pånyttfödelse. Pånyttfödelse kräver en kris.

En sketch om konstnärlig integritet

- en liten pjäs (en familjetragedi) för dockor.

Av Elis Monteverde Burrau

Urpremiär 21 april 2022

Välkomna till En sketch om konstnärlig integritet - en liten pjäs (en familjetragedi) för dockor. Malmö Dockteater har äran att vara först i världshistorien att spela en pjäs av författaren, poeten och croonern Elis Monteverde Burrau. Föreställningen är premiären på en 8 veckor lång experimentverkstad. Istället för en traditionell uppsättning ska vi under våren bjuda på ett spretigt program. Vi har beställt tre kortare texter av Elis Monteverde Burrau, David Wiberg och Maria Maunsbach. Vi har anlitat en skådespelarensemble bestående av Kajsa Ericsson och Rebecca Plymholt. Vi har även tre regissörer; Frida Röhl, Oscar Thunberg och Erik Holmström. Detta kommer resultera i tre uppsättningar gjorda under vardera 2 veckors tid. Utöver det har vi bjudit in konstnärer, band och orkestrar och vi kommer anordna författarsamtal och panelsamtal. Vi har kort sagt valt att göra en liten festival istället för en traditionell teateruppsättning. Det kommer bli skissartat, lite blottande, energifyllt, svårdefinierat och passionerat. Hoppas ni följer vårt program och kommer tillbaka.

 

Pjäsen En sketch om konstnärlig integritet - en liten pjäs (en familjetragedi) för dockor behöver ingen förklaring. Men det kan va kul att veta lite om arbetet.

 

Författarna till pjäserna har betalt för att skriva i ca 2 veckor. Någon vecka innan repstart är deadline för att lämna in slutversionen. Sedan har vi två veckor på oss att bygga, repa, programmera teknik och göra klart för premiär. Det är bråttom. Det uppstår en rolig energi när man jobbar snabbt. Man hinner inte tveka. Om några dagar ska vi stå och visa upp någonting, så det är bara att gå på idéerna som kommer. Å andra sidan är man lite förlåten om det blir skit - vi hade bara två veckor på oss, alla kommer ha förståelse för bristerna. Kanske är  att stå på hal is något det av det finaste man kan göra? Samtidigt som det är jätte blottande. Jag vet inte. Apropå konstnärlig integritet. Men vi har haft kul. Väldigt få personer har hjälpts åt med väldigt mycket. Och vi tycker mycket om pjäsen. Och vi är stolta över att visa upp resultatet. Eftersom detta är ett uruppförande kan det vara på sin plats att säga att pjäsen inte på något sätt är skriven på franska. Mer än så behöver inte säga  - Erik Holmström

Medverkande:

Kajsa Ericsson
Rebecca Plymholt

 

Tekniker, ljussättare, ljuddesign: Adrian Kautsky

Animatronic: Johannes Ekdahl Du Rietz

Sandra Haraldsen: Mask och kostym

Produktionsledare, dekormålare - Ingrid Långström Einarsson 

Regi, scenografi, ljuddesign - Erik Holmström 

Rekvisita tagen från föreställningen ”En idiot ibland oss”  av Sara Granér från 2018.

Översättning till franska: Google company

Uttalscoach: Google company

Sörja 

Av David Wiberg

Urpremiär 6 maj 2022

Välkomna till Sörja. I stunder av kris finns det, något förenklat, två vägar att gå. Antingen förtränger man smärtan som krisen utlöst med hjälp av lämpliga distraktioner, eller så kastar man upp den på bordet och dissekerar tills inget mer finns att dissekera. När jag drabbats av kriser genom livet har jag funnit tröst i att – utan att någon annan tagit del av det – säga, göra och skriva saker som inte stämmer överens med krisen jag befinner mig. Det har kunnat handla om att avsiktligt stava fel på en närstående persons namn eller att le stort mot mig själv i spegeln, trots att jag håller på att gå sönder av smärta. Att på detta fullkomligt meningslösa vis ge verkligheten och språket – detta eviga fängelse – ett distinkt långfinger, har skänkt mig en, om än kortvarig, stark känsla av tillfredsställelse. ”Sörja” handlar, skulle man kunna säga, om att ta denna ”metod” ett steg längre, ut från den privata sfären, och se vad som händer. - David Wiberg

Medverkande :

Kajsa Ericsson Rebecca Plymholt Erik Holmström

Regi : Oskar Thunberg

Dockmakare : Jenny Bjärkstedt

Tekniker, ljussättare : Adrian Kautsky

och dockkläder tillverkade i folkteatern Gävleborgs ateljéer

En magisk man

av Maria Maunsbach

Urpremiär 20 maj 2022

Välkomna till En magisk man Som teaterchef hanterar jag kriser. En del är möjligt, en del är svårt, en del är omöjligt. Men ofta är de kriserna lågintensiva, de pyr och puttrar och skvätter ibland till som när vatten droppar ner i den heta oljan. Det är ett arbete. När du då får uppdraget att på två veckor regissera en pjäs som du inte fått förrän två dagar innan repstart – då är det inte längre kris. Då är det panik. I vanliga fall är förberedelsearbetet grunden för en bra repetition period. Här finns ingen tid för förberedelse. Mellan teams-möten kastar jag en snabb blick på manus: ”sen har jag också jättemycket hår i röven”. Okej. En pjäs om kropp, om sex. Krisen på dockteatern; paniken i projektet; kaoset i sexet – allt det förenas till något befriande. Jag återvänder till mina frigruppsrötter där allt alltid var möjligt. Och jag återvänder till de Malmökvarter jag hängde i som mycket ung: där låg Zorbas, det huset var jag hantlangare åt kock-studenter (minns jag det?), på de gatorna var jag tidningsbud. Då var livet en ständig kris. Jag är glad att jag fick byta vardagens kris mot ett par veckors sexuell panik. -Frida Röhl

Medverkande :

Kajsa Ericsson Rebecca Plymholt Erik Holmström

Regi : Frida Röhl

Tekniker, ljussättare : Adrian Kautsky

Projektledare : Ingrid Långström Einarsson

Verksamhetsledare, producent : Agnes Rosenberg

Produktion & kommunikation: Helena Bunker och Adam Potrykus/House of Producers

Tack till : Folkteatern Göteborg Sandra Haraldsen

Utställningar/installationer/performance i samband med spelperioden 21 april- 22 maj 2022: 

Carolina Sandvik - animationskonstnär, visar filmerna Dewclaws, For they shall inherit the earth, The birth and death of eternal love. Hon har bl.a vunnit priset för bästa svenska kortfilm/Startsladden på Göteborg Filmfestival och för bästa animation på Odense Film Festival 2021. 

 

Sissel Romme Christensen - Scenograf och videokonstnär. Visar verket Efter Os, la Delgue. Till hösten 2022 kommer hon tillsammans med Stina Kajaso att göra föreställningen Jag är 4 cm öppen på Malmö Dockteater. 

Annie Eliasson (f. 1993) bor och är verksam i Malmö. Hon arbetar multidisciplinärt främst med fokus på installation. Hon har en kandidat från Edinburgh College of Art och har bland annat ställt ut på Konstepidemin i Göteborg och Alta Art Space i Malmö. Hon driver även scenkonstgruppen A+A Scenkonst tillsammans med Amanda Lebert.

Klara Viriden (f. -96 Karlstad) är en Stockholmsbaserad konstnär och formgivare. Hennes textilverk har tidigare visats bl.a på Kungliga konstakademien under Stockholms Internationella Poesifestival. Hennes illustrationer har synts i tidningar som NME och Rolling Stone, samt prytt omslag åt artister som girl in red. Sedan 2021 studerar hon vid Beckmans designhögskola.

Majali Härdelin 

 

Konserter i samband med spelperioden 21 april - 22 maj 2022:

SMiSK

Smisk har funnits sen 2016 då de började spela regelbundet i Plan B:s källare men de började snabbt därefter åka ut på turnéer och sprida sin aggressiva femme-punk med barnförbjudna texter och oemotståndliga melodier över hela landet. Sen dess har bandet blivit (ö)kända för sina konfrontativa konserter där ingen går säker; SMiSK lämnar ingen i publiken likgiltig, en hel del skitskraja och några få suktande efter mer. De har också för vana att spela i de äckligaste scenkläderna de kan hitta i sopcontainrar och har alltid ett unikt tema för varje spelning. SMiSK räds inte andra konstformer än musik och deras uttryck kan helt klart beskrivas som en punkig form av performancekonst där jippon av olika slag är tänkta att skapa högsta möjliga chockeffekt. De har bl.a. fått en stor skånsk dagstidning att tro att de avrättat och hängt upp en livs levande svan på Stortorget i Malmö. Samtidigt är de också tillräckligt mainstream för att få spelas i både P4 och P1 (dock inte under någons sommarprat än så länge). SMiSK är med andra ord bandet som har precis allt du inte visste att du vill ha. Förra året släppte de äntligen sitt debutalbum på Malmö-baserade Kapish Records och tidningen Gaffa delade då ut fem stjärnor och beskrev det som “ett gott diskant knull för öronen”. Nöjesguiden kallar i sin recension bandet för “helt enkelt definitionen av punk”

Spader Kung

Spader Kung bildades i Malmö och har under de senaste åren blivit en viktig del av stadens musikscen, där de regelbundet spelat på såväl stora klubbscener som små obskyra punkställen. Bandet rör sig någonstans i gränslandet mellan klassisk svensk punk och postpunk, och har som sitt främsta signum att de inte skyr mörkret varken i text eller musik. De gräver sig gärna in i tillvarons allra dunklaste vrår i jakt på inspiration och deras explosiva men samtidigt sårbara närvaro på scen har fått publiker landet över att både jubla och gråta. Debutskivan Arvet släpptes våren 2020 på Så länge skutan kan gå records och nominerades till ‘Årets punk’ på Manifestgalan följande år. Debuten uppmärksammades även av PSL som 2020 premiärspelade musikvideon till bandets låt ‘Allting’ på SVT

New Orleans Sunshine Orchestra