Total kris på Malmö Dockteater.
Om projektet
Våren 2022 ställde Malmö Dockteater till med en teaterfest i form av 3 snabba teateruppsättningar med nyskriven dramatik och en foajé fylld av konstutställningar och konserter. Två veckors skrivtid, två veckors rep och två skådespelare var förutsättningarna när Elis Monteverde Burrau, Maria Maunsbach och David Wiberg skrev och Frida Röhl, Oskar Thunberg och Erik Holmström regisserade.
Skådespelarna Kajsa Ericsson och Rebecca Plymholt gick från fransktalande mimare i En sketch om konstnärlig integritet, till glupska alter-egon till Maria Maunsbach och hennes Magiske man där även Erik Holmström hoppade in i rollen som själva objektet. David Wiberg och Oskar Thunberg utforskade texter ur sin kommande föreställning Content som skulle ha premiär på Tribunalen senare under hösten i verket Sörja. Dockorna och interiörerna i Sörja var lånade från föreställningen Det nya riket som Malmö Dockteater och Lumor gjorde i samarbete år 2018. I foajén arrangerades en konstutställning i samband med premiärerna av varje ny del i serien och det gavs konserter med lokala Malmöband.
Varken Elis Monteverde Burrau eller Maria Maunsbach hade tidigare skrivit för scen och projektet inspirerade dem båda att fortsätta som manusförfattare. Maunsbachs nästa pjäs kommer att sättas upp på Folkteatern i Göteborg under 2023 och Elis Monteverde Burrau har lämnat ett manus till Malmö Dockteater på ett nytt verk som vi kan komma att sätta upp i framtiden.
Total kris på Malmö Dockteater gästspelade även på Teater Brunnsgatan Fyra i Stockholm för fulla salonger och det blev tydligt att Malmö Dockteater har en publik även utanför Malmö.
En sketch om konstnärlig integritet – en liten pjäs (en familjetragedi) för dockor
Av Elis Monteverde Burrau
Malmö Dockteater hade äran att vara först i världshistorien att spela en pjäs av författaren, poeten och croonern Elis Monteverde Burrau. Uppdraget Burrau fick var att skriva en ca 20-30 min lång pjäs på två veckor som skulle spelas med dockor.
I ett kök av målad kartong, med kaffekokare och blomkrukor lånade från Sara Granérs föreställning En idiot ibland oss (2018), bor konstnärskollektivet Knarkarna. De består av den manliga poeten, hans fru och deras barn “Gisslan”. De spelar ”un putain de show” om poeten som erbjuds 100 000 kronor för att skriva en dikt till en reklamfilm, hans fru som knarkar upp pengarna och barnet Gisslan (en robotiserad docka i barnstol) som hela tiden intellektualiserar och kommenterar deras olika förehavanden och ingående beskriver sin egen roll som gisslan i kollektivet Knarkarna.
Texten direktöversattes till franska i Erik Holmströms uppsättning och förinspelades av skådespelarna som sedan framförde verket som mimare med docklika rörelser.
Urpremiär 21 april 2022
Stockholmspremiär 27 augusti 2022
Medverkande: Kajsa Ericsson & Rebecca Plymholt
Manus: Elis Monteverde Burrau
Regi, scenografi, ljuddesign: Erik Holmström
Tekniker, ljussättare, ljuddesign: Adrian Kautsky
Animatronic: Johannes Ekdahl Du Rietz
Sandra Haraldsen: Mask och kostym
Produktionsledare, dekormålare: Ingrid Långström Einarsson
Översättning till franska: Google company
Uttalscoach: Google company
Sörja
av David Wiberg
David Wiberg och Oskar Thunberg har arbetat tillsammans sedan 2017 då de gjorde Här kommer alla känslorna på en och samma gång som spelades på Unga Dramaten. Uppföljaren Content började planeras något år efter men så kom pandemin emellan. När Malmö Dockteater erbjöd David Wiberg att skriva något fritt till projektet valde han att arbeta med delar ur det material han jobbat fram till Content och skapa en fristående kortpjäs utifrån det, där Oskar Thunberg även denna gång stod för regin.
“Över David Wibergs vemodiga ”Sörja” vilar ett mysterium som växer fram med hjälp av omtagningar och rollbyten inom den lilla docktrion på scenen. En man anländer med tåg, och ett märkligt förhör tar sin början.
Allt är dolt i språkliga dimridåer, men någonstans finns relationen till ett barn som mannen inte längre träffar. En alltför smärtsam verklighet sätts ur spel genom märkliga ritualer, och dockspelet åstadkommer en sällsam återförtrollning av vad det innebär att röra sig och att ha en kropp.”
− Kristina Lindquist, DN
Urpremiär 6 maj 2022
Stockholmspremiär 27 augusti 2022
Medverkande : Kajsa Ericsson Rebecca Plymholt, Erik Holmström
Regi: Oskar Thunberg
Tekniker, ljussättare: Adrian Kautsky
Produktionsledare: Ingrid Långström Einarsson
Verksamhetsledare, producent: Agnes Rosenberg
Dockmakare: Jenny Bjärkstedt
och dockkläder tillverkade i folkteatern Gävleborgs ateljéer
En Magisk Man
av Maria Maunsbach
När Maria Maunsbach fick frågan om att skriva en kortpjäs på två veckor på temat kris, valde hon att skriva om förälskelse. Förälskelsens kris som totalt uppslukar en, där man utforskar den andras kropp, minnen och personlighet som ett slags insamlande av data. Objektet i fråga, den magiske mannen, går villigt med på att bli uppställd, uppvisad och objektifierad. I Frida Röhls uppsättning av inte mindre än två speglande Jag som vrider och vänder på sitt objekt och lustfyllt undersöker det. Rösterna är förvrängda genom mikrofonerna och rörelserna även i denna uppsättning docklika och stiliserade.
“I Maria Maunsbachs ”En magisk man” är det teaterns konstnärlige ledare Erik Holmström som utgör själva dockan – ett erotiskt objekt i Calvin Klein-kalsonger med alla blickar på sig. En trånande flickvän i två gestalter serverar honom iskallt åt publiken, som en bit gräddtårta.
Denna mellanakt är alldeles för lång, och stundtals ganska otät. Men Kajsa Ericsson och Rebecca Plymholt genomför i Frida Röhls regi ändå en grymt underhållande dekonstruktion av manligheten, som höga på helium. Ett mullrande och pipande ljudfilter förstärker effektfullt könscharaden.”
− Kristina Lindquist, DN
Urpremiär 20 maj 2022
Stockholmspremiär 26 augusti 2022
Medverkande: Kajsa Ericsson Rebecca Plymholt Erik Holmström
Regi: Frida Röhl
Tekniker, ljussättare: Adrian Kautsky
Produktionsledare: Ingrid Långström Einarsson
Verksamhetsledare, producent: Agnes Rosenberg
Produktion & kommunikation: Helena Bunker och Adam Potrykus/House of Producers
Tack till : Folkteatern Göteborg Sandra Haraldsen